تبلیغات
❤مجموعه اول بسته های آموزشی در کشور❤ - برداشتن حجاب در کشور مسلمان + عکس
 چرا در یکی از بزرگترین کشورهای شیعی جهان داشتن حجاب ممنوع است؟/



در یکی از  سیاست‌های ضد ایرانی الهام‌علی‌اف به کتاب کودکان هم رسید در یکی از کتب مدرسه ای که موج ایران ستیزی در آن به صورت بی سابقه ای دیده می شود، کتاب «آتا یوردو» است که در پایه پنجم دبستان تدریس می شود. در این کتاب با استفاده از تعابیری چون قاتل و خون آشام به معرفی ایران پرداخته است. گروه بین‌الملل مشرق - اندر وصف حکایات بی مهری های دولت لائیک جمهوری آذربایجان با مخالفین داخلی و همسایگان خویش قصه به درازا می انجامد اما ذکر گوشه ای از این حکایات مفید سخن است. ظاهرا رفتارهای بی قاعده، اصلی اساسی در این کشور به شمار می رود و بر کسی جای تعجب نیست که حامیان حرف حق پشت میله های زندان قرار می گیرند. در این فضایی که نیاز به تصویرپردازی ندارد، به تازگی معروف ترین مدافع حقوق بشر به هشت سال زندان محکوم شده است.   هنرنمایی های جمهوری آذربایجان در عرصه داخلی و خارجی/ یا بر مایی یا با مایی!  لیلا یونس رئیس موسسه صلح و دموکراسی جمهوری آذربایجان که معروف ترین مدافع حقوق بشر در این کشور محسوب می شود به فساد مالی متهم شده است؛ حکمی جنجالی که بیانگر واقعیت هایی جنجالی در کشور جمهوری آذربایجان است. لیلا یونس اولین نمونه ای نیست که به خاطر یک حکم ساختگی محکوم به مجازات می شود، معمولا همه مخالفین این کشور سرنوشتی این چنین دارند.   هنرنمایی های جمهوری آذربایجان در عرصه داخلی و خارجی/ یا بر مایی یا با مایی! هشت سال زندان برای لیلا یونس و همسرش عارف یونس  از سال ۲۰۱۰ در پی ممنوعیت حجاب، دوره جدیدی از سرکوب ها علیه معترضان شروع شده است که لیلا یونس نیز از معترضان جدی این اتفاق بوده است و به همین جهت وی و همسرش عارف یونس دیگر مدافع حقوق بشر و موسسه آن ها در طول این مدت بارها تحت فشار نهادهای حکومتی این کشور قرار گرفته اند.   هنرنمایی های جمهوری آذربایجان در عرصه داخلی و خارجی/ یا بر مایی یا با مایی! سرکوب!!  لیلا یونس در حالی محکوم به فساد مالی شده است که وی بارها از مقامات دولتی و در راس آن ها الهام علی اف به خاطر فساد مالی انتقاد کرده است. در این بین دفاع  حزب اسلام جمهوری آذربایجان از خانم لیلا یونس جالب توجه است؛ چرا که اولا بیانگر این امر است که جریان اسلامی این کشور از حرکت های آزادی خواهانه حمایت می کند، ثانیا حرکت راستین خانم لیلا یونس و محکومیت نهادهای دولتی به خوبی استنباط می شود.  گر چه سازمان عفو بین ‌الملل اخیرا اقدامات دولت آذربایجان در قبال شهروندان خویش مبنی بر آزار روزنامه نگاران، مدافعان حقوق بشر و مخالفان سیاسی را محکوم کرده است اما ذخایر انرژی این کشور و سود کشورهای غربی از این ذخایر پوششی بر این اقدامات است.   هنرنمایی های جمهوری آذربایجان در عرصه داخلی و خارجی/ یا بر مایی یا با مایی! سرکوب گری ‌ها در آذربایجان  خانم «ان کاستنوس- سن» از سازمان عفو بین ‌الملل تاکید کرده است: «از تابستان گذشته شاهد تشدید سرکوب گری ‌ها در آذربایجان بوده ‌ایم. تعدادی از مدافعان حقوق بشر و فعالان اجتماعی آذربایجان بدون هیچ اتهامی بازداشت شده و بعد از چندین ماه هیچ محکمه ‌ای برای آن ها برگزار نشده است. برای برخی از این افراد بازداشت شده نیز حبس ‌های هفت تا هشت ساله تعیین شده است.» پارلمان آلمان نیز با تصویب قطعنامه ‌ای خواستار آزادی فعالان سیاسی به زندان افتاده در جمهوری آذربایجان شده است.   اما دولت این کشور با تاکید بر این که افراد به زندان افتاده، زندانیان سیاسی نیستند، گفته است که این اقدام پارلمان آلمان به منظور بدنام کردن جمهوری آذربایجان صورت گرفته است. (1) بنابراین سرکوب گری های دولت آذربایجان بر کسی پوشیده نیست اما در این کشور نفت بر دموکراسی پیروز شده است. شیر نفتی که به سوی غربی ها باز می شود، سرکوب گری های این کشور فاسد را شست و شو می دهد. نفت آذربایجان کار ویژه دوگانه دارد؛ سود برای غرب، شویندگی برای آذربایجان.   هنرنمایی های جمهوری آذربایجان در عرصه داخلی و خارجی/ یا بر مایی یا با مایی! تامین هزینه های سفر تعدادی از نمایندگان کنگره توسط شرکت نفت آذربایجان  نفت این کشور یکی از مهم ترین دلایل بر حضور غرب در این کشور است که هم اکنون در خدمت غربی ها قرار گرفته است. چند ماه پیش روزنامه واشنگتن پست در گزارشی افشا کرد که شرکت نفت کشور آذربایجان در سال ۲۰۱۳ هزینه سفر تعدادی از نمایندگان کنگره برای شرکت در کنفرانسی در باکو را عهده دار بود. این گزارش محرمانه پرده از یک حقیقتی بر می دارد که سرنخی بر اقدامات غیر قانونی این کشور به شمار می رود.   هنرنمایی های جمهوری آذربایجان در عرصه داخلی و خارجی/ یا بر مایی یا با مایی! اعلام اعتصاب غذای زندانیان سیاسی قبل از برگزاری المپیک اروپا در باکو  چنین فضایی باعث می شود که قبل از برگزاری المپیک اروپا در باکو زندانیان سیاسی این کشور با اعلام اعتصاب غذا، برگزاری چنین مسابقاتی در آذربایجان را کاری احمقانه بخوانند؛ چرا که در این کشور افراد با افترا بازداشت می شوند و محاکم قضایی وابستگی کامل به نهادهای حکومتی دارند. واژه «محکمه» واژه ای خنده دار برای مردم این سرزمین است؛ چرا که حکم ها آماده است و کسی در این محاکم معطل نمی شوند. «یا با ما یا بر ما» خلاصه حکم ها است؛ در نتیجه حکم به راحتی به دست می آید.  هراس دولت لائیک آذربایجان از تحصیل طلاب علوم دینی این کشور در کشورهای خارجی نیز در چارچوب این واقعیت قرار دارد که دولت مردان این کشور از مردم مسلمان کشور خویش به جهت اطلاع از حقایق دینی نگران هستند.   هنرنمایی های جمهوری آذربایجان در عرصه داخلی و خارجی/ یا بر مایی یا با مایی! هراس از حقایق دینی  به گفته رئیس کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان «دین صرفا امور معنوی نیست بلکه امری ایدئولوژیک است»؛ لذا دولت این کشور از ترس انتقال مفاهیم حقیقی دینی، افرادی را مجاز به رهبری برنامه های دینی می دانند که در این کشور تحصیل کرده باشند. بدین ترتیب افرادی که در ایران و سایر کشورهای اسلامی به فراگیری علوم دینی پرداخته اند، مجاز به هدایت برنامه های دینی در آذربایجان نیستند.  در چنین فضایی است که دستگیری کارشناسان الهیات به اتهام اقدام علیه دولت در این کشور قابل مشاهده است. حاج جیحون جعفراف و الشن مصطفی اوغلو از جمله این افراد است که در دو سال گذشته هر یک به 4 ماه حبس محکوم شدند.   هنرنمایی های جمهوری آذربایجان در عرصه داخلی و خارجی/ یا بر مایی یا با مایی! غفلت ریشه کن!!  در مقابل وهابیان از سال۱۹۹۷ پایگاه هایی در آذربایجان تاسیس کرده و با ساخت و نفوذ در مساجد به تبلیغ عقاید خود می پردازند. مسجد ابوبکر، بزرگ ‌ترین مسجد وهابی در آذربایجان، با کمک مالی یکی از بنیادهای خیریه کویتی در سال ۱۹۹۸ در باکو احداث شد و با جدی شدن خطر گسترش وهابیت در آذربایجان خانواده‌های آذری نسبت به این مسجد حساسیت پیدا کرده و نهایتا این مسجد تعطیل شد. (2) اکثریت بیش از 80 درصدی شیعه در این کشور سدی در برابر نفوذ عقاید منحرف در این کشور است اما نقش دولت لائیک آن در عدم دسترسی مردم به حقایق دینی نیز پررنگ است و تاثیر چنین دولتی از تاثیرات عقاید منحرف کم تر نیست.      هنرنمایی های جمهوری آذربایجان در عرصه داخلی و خارجی/ یا بر مایی یا با مایی! تحریفات و توصیفات ایران ستیزانه  بی مهری و حتی فراتر از آن عناد صرفا در مورد دین نیست، بلکه در مورد همسایگانی مثل ایران نیز دیده می شود؛ به طوری که در کتب درسی و آثار تاریخی تحریفات تاریخی و توصیفاتی ایران ستیزانه قابل مشاهده است. نمونه ای از تحریفات تاریخی در تابلویی در بالای قبر ابوالفضل ائلچی بیگ رئیس جمهور سابق جمهوری آذربایجان دیده می شود که قسمت های وسیعی از ایران ذیل نقشه آذربایجان واحد فرضی تصویر شده است.  تحریفات تاریخی در کتب نگاشته شده در جمهوری آذربایجان را می توان به سه دسته تقسیم بندی کرد؛ کتاب هایی که محققین خارجی به سفارش دولت جمهوری آذربایجان نگاشته اند، مانند کتاب «الهام سیمای یک رئیس جمهور» که گرائوم ویلسون آن را نگاشته است و در فصل نخست این کتاب تحریف های آشکاری دیده می شود؛ کتاب هایی که توسط سران هیئت حاکمه این جمهوری نگاشته شده است، مانند چند کتاب اخیر رامیز مهدی اف دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری آذربایجان که حتی در کتاب اخیر خود، دولت افشاریه را که اکثریت مطلق تاریخ نگاران در ایرانی بودن آن شکی ندارند، دولتی ترک معرفی می کند که ایران را تحت سیطره خود گرفته است و دسته سوم کتاب هایی که برای تدریس در مدارس و دانشگاه های آذربایجان تالیف شده است.(3)   در یکی از کتب مدرسه ای که موج ایران ستیزی در آن به صورت بی سابقه ای دیده می شود، کتاب «آتا یوردو» است که در پایه پنجم دبستان تدریس می شود. در این کتاب با استفاده از تعابیری چون قاتل و خون آشام به معرفی ایران پرداخته است. همچنین در این کتاب نقشه ای فرضی از آذربایجان واحد تصویر شده است که بخش هایی از خاک ایران، روسیه، عراق، ترکیه و گرجستان را شامل می شود.  چنین نمونه هایی عنصر ضدیت با ایران و نقض حاکمیت تمامیت ارضی را نشان می دهد. دستگیری شرکت کنندگان در تظاهرات روز قدس نیز از نمونه های دیگر مخالفت این کشور با سیاست های جمهوری اسلامی ایران در منطقه است.  جمهوری آذربایجان در سطح جهان به عنوان یکی از فاسدترین کشورها معروف شده است و با چنگ زدن به تاریخ و تمدن کشورهای همجوار سعی در ساختن بنای تاریخی خویش دارد. بنابراین شاهد تحریفات تاریخی این کشور در قبال برخی از همسایگان اش هستیم.   هنرنمایی های جمهوری آذربایجان در عرصه داخلی و خارجی/ یا بر مایی یا با مایی! همراهی با جنایتکاران  در مقابل همراهی آذربایجان با کشورهای جنایت کاری مثل عربستان و رژیم منحوس صهیونیستی نیز به صورت آشکاری انجام می شود. سفر الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان به عربستان در اوج حملات این رژیم فاسد به یمن بیانگر چه نکته ای است؛ سفری که با اعتراض احزاب اسلام گرا از جمله حزب اسلام آذربایجان رو به رو بوده است. در چنین فضایی که عربستان مرتکب این جنایات علیه مردم مظلوم یمن شده است، امکان برگزاری تجمع های اعتراضی در محکومیت اقدامات عربستان در این کشور وجود ندارد.   در نهایت می توان ادعا کرد که سیاست تمام عیار آذربایجان چیزی کم نگذاشته است؛ چه در سیاست داخلی و چه در عرصه خارجی شاهد هنرنمایی های این همسایه شمالی هستیم. معروف است که می گویند «دوستی مثل تو از هزار دشمن کفایت می کند.» چنین مثلی گویای حرف مردم این دیار و همسایگانی مثل ایران در قبال سیاست های دولت آذربایجان است.   رفتارهای خارج از اصول بین المللی دولت آذربایجان در قبال شهروندان و همسایگان خود بیانگر چه واقعیت هایی در این کشور است؟ سود چنین سیاستی جیب چه کسی را پر می کند؟ آیا کسی دیگر غیر از دولت مردان این کشور و حامیان غربی آن ها از این سیاست ها نفع می برند؟    مطالب مرتبط ۱۰ اشکال اساسی قطعنامه ۲۲۳۱ و پیامدهای آن برای ایران انتقاد وزیر خارجه آلمان از ایران ایران و آذربایجان به‌دنبال کشف نفت در دریای خزر آذربایجان 5 تبعه داعشی خود را بازداشت کرد اردوگاه آموزشی تروریستهای آذربایجانی داعش خط لوله گاز ترکیه منفجر شد گردان‌های مرگ داعش در راه قفقاز وخامت حال روحانی مبارز جمهوری آذربایجان در زندان نظر13شخصیت بین‌المللی درباره نامه اخیر رهبری الجزیره: روحانی جواب اوباما را داد/ رسانه‌های یمنی: عبدالمالک الحوثی در ایران است/ پخش مستقیم راشاتودی و رویترز از حماسه ایرانی/ عکسی که هاآرتص از راهپیمایی منتشر کرداز ممنوعیت حجاب تا تخریب مساجد در کشوری با 96 درصد جمعیت مسلمان ممنوعیت حجاب و نماز در ادارات دولتی تخریب مساجد و نمادهای مذهبی با شدتی بیشتر از ممنوعیتهای بلشویکها آزادی کامل فعالیتهای تبلیغی صهیونیستها و وهابیها و محدودیتهای مسلمانان و... در کشوری با 96 درصد جمعیت مسلمان تعجب برانگیز و هشدار دهنده است.  به گزارش خبرگزاری مهر مردم مسلمان جمهوری آذربایجان در طول سال ها به دلیل روی کارآمدن نظام های مختلف شرایط فرهنگی مذهبی و اجتماعی متفاوتی را تجربه کرده اند. جمهوری آذربایجان با مساحت 86 600 کیلومتر مربع یکی از سه جمهوری تشکیل دهنده قفقاز جنوبی است که در شمال ایران واقع شده است و حدود 700 کیلومتر با جمهوری اسلامی ایران مرز مشترک دارد. جمهوری خودمختار نخجوان که توسط جمهوری ارمنستان از آن جدا می شود و منطقه خودمختار قره باغ کوهستانی که محل مناقشه و درگیری این کشور با ارمنستان است نیز در ترکیب جمهوری آذربایجان قرار دارند.  جمعیت این کشور طبق اطلاعات اعلام شده از سوی کمیته دولتی آمار این کشور تا اواخر سال 2009 میلادی (1388) 9 میلیون نفر است که حدود 30 درصد از این تعداد ـ یک چهارم جمعیت کشورـ در پایتخت آن یعنی شهر باکو ساکن هستند. جمهوری آذربایجان دومین کشور شیعی بعد از جمهوری اسلامی ایران است که 96 درصد مردم این کشور مسلمان هستند که از این تعداد 75 درصد شیعه اثنی عشری هستند.  آنچه که در جامعه امروز آذربایجان با کمی دقت و تامل قابل فهم و درک است اینکه مردم این کشور و به خصوص روشنفکران و صاحب نظران آن بعداز سپری کردن دوران شیفتگی و خودباختگی در برابر غرب و شعارهای پوچ و توخالی آن که در اوایل استقلال این کشور از اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی به یاس و سرخوردگی مبدل شد به سرچشمه نورانی و نجات بخش اسلام روی می آوردند.  برخی مغرضان و دشمنان سرسخت اسلام در این کشور تقویت اسلام در آذربایجان را با مسائل اقتصادی در ارتباط می دانند. آنها مدعی اند که مشکلات اقتصادی و بی عدالتی اجتماعی موجود در جامعه آذربایجان موجب می شود اسلام رادیکالی در جامعه رشد کند و تقویت شود و زمینه را برای انفجار مهیا کند.  بیداری اسلامی در بین مردم مسلمان جمهوری آذربایجان و روی آوردن بیش از پیش آنان به چشمه زلال و حیات بخش اسلام معاندان اسلام و جیره خواران مسیحیت متعصب و خشک و صهیونیسم شیطانی را در این کشور عصبانی کرده و به خشم آورده است که آثار و علایم این عصبانیت و کینه و عداوت را به راحتی می توان در لابه لای حوادثی که اخیرا در این کشور رخ داده است مشاهده کرد. گسترش گرایشات اسلامی در جمهوری آذربایجان آن چنان بالا گرفته است که شبکه های تلویزیونی این کشور که اکثرشان بلندگوی غرب و صهیونیسم در این کشور مسلمان هستند ناگزیر به اعتراف این موضوع شده اند.   ممنوعیت حجاب و نماز در ادارات دولتی  در هر صورت علاقه مردم به ویژه جوانان به ارزش های اسلامی به تدریج افزایش می یابد. این عامل به نوبه خود ایجاب می کند که در همه ادارات اعم از دولتی و غیردولتی سازمان ها شرکت های محلی و خارجی و غیره شرایط لازم برای کارکنان متدین و مومن فراهم شود تا بتوانند وظایف شرعی خود را به جا آورند. ولی دولت جمهوری آذربایجان نه تنها برای این شرایطی را فراهم نکرده بلکه چند وقت پیش استفاده از هر گونه نشانه های اسلامی از جمله قران تسبیح مهر عکس و غیره را در ادارات دولتی ممنوع اعلام کرده است. این وضعیت برای افراد متدین در ادارات غیر دولتی کمی بهتر است و افراد دیندار وقت نماز ـ اگر چه مکانی را برای ادای نماز در اختیار ندارند ـ ولی حد اقل می توانند زمانی برای نماز داشته باشند و این زمان از طرف مسئولین ادارات غیر دولتی در اختیار آنها قرار داده می شود تا آنها در مدت زمان معلومی به نزدیکترین مسجد و یا خانه آشنایان برود و نمازش را در آنجا ادا کند.  اگر سرآغاز فشارها و تضییق های مختلف بر مردم دیندار جمهوری آذربایجان را 13 فوریه سال 2010 روزی که تنی چند از جوانان متدین این کشور قصد داشتند به مناسبت رحلت رسول اکرم (ص) به خیابان شهدای شهر باکو بروند و با برخورد شدید پلیس مواجه شدند و موجب درگیری میان پلیس و جوانان شد بدانیم اشتباه خواهیم کرد. درست است که در این روز پلیس با جوانان متدین درگیر شد جوانان کتک خوردند سرو کله شان خونی شد و به زندان افتادند ولی این نوع رفتار ادامه جریانی است که در طول چند سال متوالی در این کشور در حال به وقوع پیوستن است.  شاید هم خیلی ها حوادث ماه می سال 2007 میلادی (اردیبهشت 86) در جمهوری آذربایجان را به فراموشی سپرده اند. ولی بنظر می رسد سه سال پیش یعنی ماه می سال 2007 بود که حوادث 13 فوریه سال 2010 پایه گذاری شد. سه سال پیش در ماه می سال 2007 برای اولین بار جرقه ممنوعیتها در این کشور روشن شد یعنی پخش آذان از بلندگوهای مساجد ممنوع شد. بهانه اش هم “ناراحتی” مردم شهر باکو به خاطر پخش آذان از بلندگوهای مساجد اعلام شد. آنهم کشوری که 96 درصد جمعیت آن مسلمان هستند!  در آن زمان این کار دولت با اعتراضهای مختلف اقشار جامعه روبرو شد و مردم مسلمان توانستند تا حدودی ممنوعیت پخش آذان را برطرف کنند. ولی این ممنوعیتها هنوز هم در این کشور هر روز از زاویه های مختلف بروز می کند. بعضا این ممنوعیتها همانند آتش فشانی فوران می زند و بعضا خاموش می ماند ولی خاموشی که هر آن می تواند فوران بزند. این کار نشاندهنده آن بود که در آن دوران یک تحمل ناپذیری نسبت به دینداری و مسلمانی در دولتمردان جمهوری آذربایجان ظهور پیدا کرد. جالب اینجا است که این کم تحملی 16 سال پس از استقلال جمهوری اذربایجان ظهور پیدا می کند و از آن جالبتر این که پخش آذان از بلندگوهای مساجد در عرض 16 سال موجب “ناراحتی” مردم نشده بود ولی یکباره در تابستان سال 2007 (86) این ناراحتی احساس شد. معلوم است که این ناراحتی علل دیگری داشت. پس از آن بود که مسئله حجاب و ممنوع شدن آن در مراکز تحصیلی جمهوری اذربایجان آغاز شد. معلمین و طلبه های محجبه از مراکز تحصیلی اخراج شدند و با آنها بدرفتاری آغاز شد. این بار نیز مردم متدین و مومن جمهوری آذربایجان نسبت به این ممنوعیت جدید دولت اعتراضات خودشان را کردند. به مراکز و ادارات مختلف مراجعه کردند مسئله حقوق بشر مطرح شد. اگر بگوییم ممنوعیتها و بدرفتاری ها برداشته نشد درست نیست ولی اینکه بگوییم تمام حقوق خانمهای محجبه در جمهوری آذربایجان احقاق شد این هم درست نخواهد بود. در حال حاضر در جمهوری اذربایجان شرایطی به وجود آمده است که مسئولین مراکز تحصیلی کارخانه ها و شرکتها جمهوری اذربایجان (البته دولتی) هر آن می توانند خانم های محجبه را از کار خودشان برکنار کند و هیچ کس هم به آنها “روی چشمت ابرو است” نمی واند بگوید. البته مومنین خواستار احقاق حقوق خود خواهند بود ولی تا چه اندازه موفق خواهند بود کمی مشکل است.  این ممنوعیتها فقط در شهر باکو نبود بلکه در مناطق دیگر جمهوری آذربایجان نیز بوقوع می پیوست. به عنوان مثال می شود به حوادث روز عاشورا در دسامبر سال 2009 (88) در روستای “بنان یار” جمهوری خود مختار نخجوان اشاره کرد که در آن روز پلیس با عزاداران حسینی درگیر شد و در نتیجه چند نفر زخمی و چند نفر نیز حبس شدند. مقامات رسمی جمهوری خودمختار نخجوان سعی کردند این حادثه را نیز به “دینداران رادیکال” نسبت دهند و در برخی مواقع وقوع چنین حادثه ای را انکار کردند.  در ادامه فشارها ماموران دولتی این بار مسجد “داداش” را هدف قرار دادند. از کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان با امام جماعت مسجد “داداش” حاج شاهین حسنلی تماس تلفنی گرفته شد و به او در مورد اینکه نباید در حیات مسجد و کوچه های اطراف آن نماز جماعت برپا شود اخطار داده شد. مسجد داداش یکی از پر جمعیتترین مساجدی است که در روزها جمعه در شهر باکو در آن نماز جمعه برگزار می شود و حدودا 2000 تا 2500 نفر در این مسجد حضور پیدا می کند.  با توجه به مساحت کوچک مسجد مردم متدین مجبور می شوند در خیابان ها اطراف مسجد نماز برگزار کنند. بنظر می رسید که هدف کمیته دولتی در مرحله اول کم کردن تجمع مردم متدین و جلوگیری از حضور آنان در این مسجد می باشد. ولی از آنجا که امام جماعت مسجد به این اخطار کمیته دولتی توجه نکرد یکی از مسئولین این کمیته دولتی اهداف اصلی این اخطار را در مصاحبه خود با خبرگزاری آپا اعلام کرد. “گوندوز اسماعیل اف” مدیر یکی از شعبات کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان در گفتگو با این خبرگزاری اعلام کرد که “اطلاعاتی در مورد اقدامات تخریباتی در این مسجد به کمیته وارد شده” و کمیته بر این اساس به امام جماعت مسجد اخطار داده است !   از ممنوعیت شوروی ها تا تخریب مستقل ها!  پس از ممنوعیت اذان و حجاب و ممنوعیت دیگر نوبت به اقدامات عملی رسید. این بار ماموران دولتی کاری را که ماموران زمان شوروی سابق که ادعای به بی خدایی و بی دینی سرلوحه و شعارشان بود و جرئت اعمال آنرا نداشتند انجام دادند. اگر کمونیستها و بلشویکها مساجد را به کتابخانه و انبار تبدیل کرده بودند در جمهوری آذربایجان مستقل ماموران مساجد را تخریب کرده با خاک یکسان کردند.  در مرحله اول مسجد حضرت محمد(ص) در منطقه یاسامال شهر باکو تخریب شد سپس مسجدی که در حوزه نفتی “نفت داشلاری” بود تخریب شد تا نوبت به مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) در منطقه گونشلی شهر باکو رسید و احتمال اینکه تعداد این مساجد هر روز افزایش پیدا بکند هنوز هم وجود دارد. ماموران دولتی در پاسخ سئوال مردم مومن و متدین که می پرسیدند “آخر دلیل تخریب مساجد ما چیست” پاسخهای مضحک مختلفی از جمله اینکه این مسجد بصورت غیر قانونی ساخته شده موقع بنا کردن مسجد اشتباهات مهندسی رخ داده است و غیره می شنیدند.   رسانه های جمهوری آذربایجان و مردم مسلمان  در این میان نمی شود از کنار چشم پوشی ها و موضع گیری های متعمدانه رسانه های جمهوری آذربایجان پیرو موضوعات و مشکلات مردم متدین این کشور گذشت. در حادثه روستای “بنان یار” رسانه ها جز یکی دو خبر که از سوی مقامات دولتی در تکذیب و یا محکوم کردن حوادث این روستا بود را پوشش خبری ندادند. در همین حادثه اخیر 13 فوریه سال جاری میلادی (24 دی ماه 88) خبر برخورد پلیس با تنی چند از دینداران و جوانان متدین شهر باکو نیز فقط از طرف دو ج سه تا سایت اینترنتی اسلامی جمهوری آذربایجان منتشر شد و رسانه های دیگر نسبت یه این حادثه سکوت اختیار کردند.  شبکه های تلویزیونی که از دزدیده شدن یک گاو در نقاط دور دست کشور نیز خبر تهیه می کنند این بار به حادثه ای که در مرکز شهر باکو پایتخت رخ داده بود سکوت اختیار کردند. در عوض پس از دو روز از این حادثه “تظاهرات بدون اجازه دینداران رادیکال” را محکوم کردند! رسانه ها حوادث را وارونه مطرح کردند و سعی کردند این راهپیمایی را ـ که جوانان دیندار با هماهنگی خودشان به صورت خودجوش راه اندازی کرده بودند ـ به کشورهای اسلامی دیگر نسبت بدهند و آنها را “دینداران رادیکال” نشان دهند. ماهیت اصلی راهپیمایی آن روز جوانان متدین برای عمومی مردم جمهوری آذربایجان آشکار نبود و رسانه های جمهوری آذربایجان هم سعی کردند عموم مردم را به این باور برسانند که این دیندارها یک مشت “رادیکال” هستند که به کشورهای اسلامی دیگر وابسته هستند. رسانه ها سعی کردند مردم متدین را با عموم مردم رودررو کنند. همه این برنامه ریزی ها را به ایران نسبت دادند و برای اثبات ادعای خودشان از هر گونه اظهار نظر دروغ و کذب هیچ ابایی نکردند.   صهیونیست ها و وهابی ها آزادند؛ مسلمانان تحمل می شوند!  امروز در جمهوری آذربایجان وضعیتی بوجود آمده است که برای مردم مسلمان خوشایند نیست. با استفاده از طرق مختلف از برگزاری آیین های مختلف دینی متدینین در این کشور جلوگیری می شود. تاسف بار است که برخی از مقامات رسمی کشور نیز از این اقدامات حمایت می کنند. وقتی مقامات بلند پایه جمهوری آذربایجان ادعا می کنند که “جمهوری آذربایجان یک کشور تحمل پذیر است” یک سوال پیش می آید و آن اینکه آیا تحمل پذیری یعنی آزادی فرقه های مختلف در این کشور و محدودیت برای دین اساسی 96 درصد مردم یعنی اسلام ! چطور می شود که یهودی ها مسیحی ها از تحمل پذیری دینی در کشور خیلی خوب فایده می برند ولی مسلمانها حقوقشان پایمال می شود.  استکبار و در راس آنها آمریکا و اسرائیل و نیز اذناب و مزدوران آنها در داخل جمهوری آذربایجان با احساس ترس و نگرانی از گسترش اسلام راستین و فرهنگ تشیع در این کشور و برای مقابله با این جریان سعی در ایجاد جریانات اسلامی منحرف نظیر سلفی گری (وهابی ها) نورچی ها و... می نماید. چنان که به قول “القار ابراهیم اوغلو” رئیس مرکز دفاع از آزادی اعتقادات دینی در جمهوری آذربایجان “در آذربایجان برخی مسولان شرایط لازم را برای اشاعه وهابی گری فراهم کرده اند. “رئیس مرکز دفاع از آزادی اعتقادات دینی جمهوری آذربایجان با اشاره به برخوردهای بیرحمانه و مشکلات عمدی ایجاد شده برای دینداران جمهوری اذربایجان گفت: “ولی برای تشکل های افراطی که فعالیتشان به وجهه دین اسلام لطمه می زند هرگونه شرایط لازم فراهم می شود”.  به نظر “حاج القار” برخی نیروهای خارجی برای جلوگیری از نشر اسلام واقعی در آذربایجان تلاش می کنند: “آنها می خواهند رویارویی های ایجاد شده میان مسلمانان در عراق و سایر کشورهای اسلامی را به آذربایجان نیز منتقل کنند”.  علاوه بر این گسترش گرایشات اسلامی در این کشور شیعی اسلام آمریکائی و دیگر مذاهب اسلامی و کشورهای حامی آنها را حساس کرده تا تور خویش را پهن کنند و از این خوان گسترده بهره و طعمه خویش را صید نمایند.   یهودی ها سه برابر مسلمانان از شهرداری غرامت می گیرند!  در عین حال حتی مبلغی که شهروندان مسلمان آذری در مقابل تخریب منازل خود از شهرداری باکو دریافت می کنند بسیار کمتر از مبلغ پرداخت شده به یهودیان این منطقه است. بر اساس گزارش روزنامه “ینی مساوات” بعد از دیدار اخیر “سمیون ایخیلوف” رئیس جمعیت یهودیان کوهستانی مقیم باکو با مسئولان دولتی شهرداری باکو برای ساکنین یهودی در مقایسه با ساکنان آذری حدود سه برابر بیشتر غرامت می پردازد.  پرداخت این مبلغ به یهودیان آغاز شده و به آنها اکیدا توصیه شده است که این موضوع را از ساکنان آذربایجانی مخفی نگه دارند. پیش از این نیز اعطای امتیازهای ویژه به یهودیان در جمهوی آذربایجان موجب ناخرسندی عمومی شده است.  اقدام اخیر شهرداری باکو در شرایطی است که نهادهای دولتی باکو تا کنون به شکایت مردم درباره تصاحب غیرقانونی سی هکتار از اراضی این منطقه توسط استنلی اسکودرو سفیر سابق آمریکا رسیدگی نکرده اند.  احکام حجاب بر اساس فتاوای آیت الله العظمی سیستانی   پیش از آغاز به کار نظر شرع در زمینه حجاب را که منطبق با قرآن و سنت است؛  مورد مطالعه قرار دهید.   1 سؤال: آیا بیرون گذاشتن قسمتى از روسرى از زیر چادر براى زنان اشكال دارد؟ پاسخ: مانعى ندارد ولى موهایش را باید بپوشاند. 2 سؤال: شغل اینجانب پرستارى است و در بیمارستان كار مى كنم آیا معاینه و لمس بدن نامحرم اشكال شرعى دارد؟ پاسخ: بدون پوشش مانند دستكش جایز نیست مگر این كه نشود كار را انجام داد و بیمار مضطر به معالجه متوقف بر لمس باشد و مردى كه این كار را بتواند انجام دهد نباشد. 3 سؤال: من دخترى 17 ساله هستم كه مادرم با مردى داراى یك پسر 1 ساله ازدواج كرده. خواهشمند است حكم حجاب مرا در برابر این پدر و پسر بیان فرمائی؟ پاسخ: پدر بر شما محرم است ولى پسر نامحرم است. 4 سؤال: آیا پوشاندن روى پا براى زن در نماز واجب است ؟ پاسخ: واجب نیست ولى از نامحرم باید پوشاند . 5 سؤال: آیا منظور از حجاب پاكى و عفت زن و جلوگیرى از انحراف جامعه و عدم نگاه آمیخته با گناه به زن نیست ؟ در این صورت اگر زنى بتواند با پوشیدن لباسهاى ساده اى كه ابدا جلب توجه نمى كند عفت را رعایت و از نگاه شهوت آمیز مردان جلوگیرى كند آیا لازم است رورى سر كند و اگر بله چرا ؟ پاسخ: حجاب یعنى مستور كردن تمام بدن و زینتها و مواضع فتنه انگیز زن با پوششى كه خود زینت یا موجب تحقیر و استهجان نباشد واجب است و علل احكام از راه شرع معلوم مى شود و علتى براى این حكم بیان نشده است . 6 سؤال: چرا حجاب زن غیر مسلمان در یك كشور اسلامى واجب است ولى كشف حجاب زن مسلمان در یك كشور غیر اسلامى ممنوع مى باشد؟ پاسخ: بر زن حجاب واجب است مسلمان باشد یا غیر مسلمان، در كشور اسلامى باشد یا غیر اسلامى. 7 سؤال: آیا مرد اجازه دارد كه حجاب را به همسر خود تحمیل كند؟ پاسخ: مرد نمی تواند همسر خود را مجبور كند به رعایت كردن حجاب ولى می تواند او را از بیرون رفتن منع كند حتى با حجاب. پس می تواند شرط كند كه اگر حجاب كامل پوشید حق دارد خارج شود. 8 سؤال: من جوانى هستم 24ساله وقصد دارم با دخترى ازدواج نمایم كه در اروپا زندگى مىنماید واز نظر حجاب كمى سهل‌انگار است ، مثلا با موى برهنه رفت وآمد مى كند. حال اگر بخواهم با این قبیل اشخاص ازدواج نمایم ، آیا از نظر احكام خداوند در این دنیا ودر دنیاى آخرت مسئولیت وبازخواستى براى من وجود دارد؟ پاسخ: قبل از ازدواج مسئولیتى ندارید ولى بعد از آن مسؤول حفظ حجاب او هستید وباید اورا از بیرون رفتن بدون حجاب منع كنید پس باید از هم اكنون محاسبه كنید كه آیا مى توانید با چنین زنى اینطور برخورد نمایید ووظیفه ‌تان انجام دهید. 9 سؤال: نقاب براى زن جوان چه حكمى دارد ؟ پاسخ: واجب نیست . 10 سؤال: نحوه پوشش با چادر و یا مانتو چگونه باید باشد؟ پاسخ: زن باید لباسى بپوشد كه زینت نباشد و گرنه مانند هر زینتى دیگر باید پوشانده شود و همچنین لباس نباید موجب فریفته شدن مردان و جلب توجه آنان شود . 11 سؤال: آیا پوشیدن حجاب براى زن دراسلام فرض است ؟ حتى دركشورهاى خارجى ؟ ومقصودم از حجاب روسرى است ؟ پاسخ: واجب است كه زن تمام بدن خود را به استثناء صورت ودستهاى تا مچ از چشم نامحرم با حجابهاى كه خود زینت نباشد مستور كند . 12 سؤال: پوشاندن پا براى خانمها با جوراب تا چه حدى باید باشد ؟ پاسخ: اگر پا و ظاهر آن مرئى نباشد اشكال ندارد و لو اینكه حجم آن را نشان بدهد . 13 سؤال: تا چه حد مى توان به فرزندان در مورد نماز و حجاب اجبار كرد ؟ پاسخ: نسبت به بالغین باید امر به معروف و نهى از منكر كند و بدون اجازه حاكم شرع بنابر احتیاط واجب زدن و مانند آن جایز نیست ولى مى تواند از روشهایى مانند منع بعضى كمكها استفاده نماید . 14 سؤال: آیا پوشیدن پوشیه بر خانمها واجب است؟ پاسخ: پوشاندن صورت بر خانمها واجب نیست. 15 سؤال: آیا در جایى كه نداشتن حجاب مستوجب به گناه انداختن كسى نمیشود پوشاندن سر براى خانمها واجب هست (مشروط بر اینكه بقیه نقاط بدن كاملا پوشیده باشد). مثلا در اروپا كه مردم اهمیتى براى حجاب قائل نیستند دیده شدن موى سر یك خانم چه مشكلى مى تواند ایجاد كند. كما اینكه در قرآن آمده است خودتان را بپوشانید تا مانع از تحریك مردان نشوید. البته همینطور گفته شده است كه با حجاب شما از غیر مسلمان میشوید. یعنى ارزش براى زن مسلمان قائل شده است. پاسخ: حجاب بر بانوان واجب است ولو اینكه بى حجابى وى موجب به گناه افتادن دیگرى نشود. 16 سؤال: آیا ابروى اصلاح شده براى زن حكم زینت را دارد؟ تا چه حد باید پوشانده شود؟ آیا ابرو به طور كامل باید پوشانده شود؟ پاسخ: پوشاندن ابروى اصلاح شده لازم نیست. 17 سؤال: نپوشانیدن وجه و کفین و کعبین چه حکمی دارد ؟ پاسخ: پوشاندن کعبین در خانم ها از نامحرم لازم است. 18 سؤال: حکم نگاه کردن و صحبت کردن با زن مسلمان که حجاب خود را به طور کامل رعایت نمی کند چیست ؟ پاسخ: اگر نگاه شهوی ، یا خوف وقوع در حرام باشد جایز نیست . 19 سؤال: آیا دیدن موی زن کافر حرام است؟ پاسخ: بدون شهوت اشکال ندارد. 20 سؤال: آیا برای حجاب می توان از مانتو و روسری استفاده کرد؟ پاسخ: مانعی ندارد. 21 سؤال: آیا زینت کردن (در حد معمول) دستها تا مچ و یا آرایش ساده صورت محل اشکال است؟(برای غیر همسر در جامعه)؟ پاسخ: چهره آرایش کرده لازم است پوشانده شود. 22 سؤال: آیا حجاب اسلامی برای خانواده های مذهبی و روحانی متفاوت از دیگران می باشد ؟ پاسخ: شرعا تفاوت نمی کند ولی باید شؤونات خانواده حفظ شود . 23 سؤال: آیا پدر ومادر شوهر اجازه اجباری نمودن چادر را برای عروس بعد یا قبل از ازدواج دارند ؟ پاسخ: نمیتوانند اجبار کند ولی شوهر میتواند اجازه ی خارج شدن از منزل را بدون چادر به همسر خود ندهد. 24 سؤال: آیا رعایت حجاب کامل در مقابل پسر ممیزی که هنوز به سن تکلیف نرسیده واجب است یا خیر ؟ پاسخ: واجب است . 25 سؤال: آیا رانندگی برای خانم ها جایز است ؟ با چه شرایطی؟ پاسخ: رانندگی برای زن با حفظ حجاب اسلامی و سایر شئون جایز است. 26 سؤال: ایا من باید خودم را از پسرهای 13 –14 ساله فامیل بپوشانم؟ پاسخ: زن باید موی سر و بدن غیر از صورت و دستهای خود را از مرد نا محرم بپوشاند و احتیاط لازم ان است که بدن و موی خود را از پسری هم که بالغ نشده ولی خوب و بد را میفهمد و احتمال میرود که نگاهش به بدن زن موجب تحریک شهوتش شود بپوشاند ولی زن میتواند صورت و دستهایش را تا مچ از مرد نا محرم نپوشاند مگر در صورتی که بترسد به حرام بیفتد یا به قصد مبتلا کردن مرد به نگاه حرام که پوشانیدن در این صورت واجب است. 27 سؤال: ایا نشستن یک دختر در کنار یک پسر در یک کلاس دانشگاه چه حکمی دارد؟ پاسخ: با رعایت حدود شرعی اشکال ندارد. 28 سؤال: آیا یک زن مسلمان دارو ساز میتواند در داروخانه کار کند ؟ پاسخ: با رعایت حجاب و حدود شرعی اشکال ندارد. 29 سؤال: زن از چه سن می تواند حجاب نداشته باشد ؟ پاسخ: قبل از سن بلوغ که نه سال قمری کامل . 30 سؤال: آیا می توانیم عکس خودمان را( بدون حجاب ) به دوستان بدیم ؟ پاسخ: جایز نیست . 31 سؤال: 1- آیا عکس انداختن بدون روسری و حجاب کامل حرام است یا نه ؟ 2- و برای ظاهر کننده نگاتیو چه حکمی دارد ؟ پاسخ: 1- فی نفسه مانعی ندارد . 2- اگر صاحب عکس را نشناسد و نگاه با شهوت نداشته باشد اشکال ندارد . 32 سؤال: اگر چادر نماز از پشت آن سایه بدن پیدا باشد اشکال دارد یا نه؟ میزان ضخامت چادرهای معمولی به گونه ای است که کمی سایه می اندازد؟ پاسخ: اشکال دارد. 33 سؤال: ایا زن میتواند موهای مصنوعی خود را ( چه پوستیک و چه چسبیده) به نا محرم نشان دهد؟ پاسخ: اگرزینت باشد باید پوشانده شود. 34 سؤال: در صورتی که زن در محیطی امن و مطمئن بخواهد نماز بخواند که هیچ نا محرمی وجود ندارد ایا برای نماز نیاز به حجاب دارد؟ پاسخ: پوشش در هنگام نماز –ولو نامحرمی نباشد- لازم است. 35 سؤال: گردی صورت تا چه حد جایز است ؟ اگر ابروها برداشته شده باشد حکم چیست ؟ایا با مقنعه مشکی که زیر چانه را بپوشاند و کنار صورت وتا بالای ابروان بیاید و مانتو کاملا گشاد مشکی بلند وشلوار، حجاب رعایت شده یا نه ؟ اگر مقنعه یا مانتو رنگی باشد اشکال دارد؟ پاسخ: حجاب کافی ان است که موها و بدن را بپوشانده و خود زینت شمرده نشود و برجستگیهای زن را نمایان نسازد و صورت و دستها تا مچ لازم نیست پوشانده شود و چانه و مقداری از زیر چانه که معمولا مقنعه ان را نمیپوشاند لازم نیست پوشانده شود و چهره پیرایش کرده از قبیل ابرو برداشتن لازم نیست پوشانده شود ولی باید که با ارایش زینت نشده باشد . 36 سؤال: ایا یک زن مسلمان دارو ساز میتواند در داروخانه کار کند ؟ پاسخ: با رعایت حجاب و حدود شرعی اشکال ندارد. 37 سؤال: نپوشانیدن وجه وکفین وکعبین چه حکمی دارد ؟ پاسخ: پوشاندن کعبین در خانم ها از نامحرم لازم است . 38 سؤال: اگر زنی چادر نمی پوشیده وقبل از عقد هم شرط کرده که نمی تواند چادر سر کند ، در صورتی که از حد شرعی حجاب تخطی نمی کند آیا مرد مأذون است اورا به چادر مجبور نماید ؟ پاسخ: چنین حقی برای اونیست . 39 سؤال: اگر زن به رعایت حجاب مصمم است ولی در اثر بی احتیاطی وحواس پرتی گاهی اوقات موی از پوشش بیرون می زند ، آیا شوهر وظیفه تذکر دارد ؟ اگر آری آیا حق دارد در صورت تکرار همراه تذکر دادن با عصبانیت برخورد کند ؟ پاسخ: می تواند تذکر بدهد وموردی برای عصبانیت نیست . 40 سؤال: حکم نگاه کردن وصحبت کردن با زن مسلمان که حجاب خود را به طور کامل رعایت نمی کند چیست ؟ پاسخ: اگر نگاه شهوی ، یا خوف وقوع در حرام باشد جایز نیست . 41 سؤال: درس دادن یا سخنرانی کردن یک مرد در مقابل زنهائی که حجاب اسلامی دارند چه حکمی دارد ؟ پاسخ: مانعی ندارد . 42 سؤال: آیا والدین حق دارند که حجاب را به فرزندان بالغ تحمیل نمایند؟ پاسخ: حق دارند ولی نه با کتک ومانند آن. 43 سؤال: به نظر شما درکشور ما به دبستان ودانشگاهها به خانمهای با حجاب اجازه نمیدهند که بروند میشود که از روی روسری موی مصنوعی پوشید؟ پاسخ: استفاده از روسری برای حجاب کا فی است . 44 سؤال: آیا گرفتن صورت برای حفظ حجاب واجب است ؟ پاسخ: پوشاندن صورت لازم نیست . 45 سؤال: آیا عکس گرفتن بی حجاب و بدون روسری در مجلس دوستانه اشکال دارد و اگر دوستان قول بدهند که عکس فرد را به نامحرم نشان ندهند اما بعداً نشان دهند گناه آن به عهده کیست با توجه به این که شخص به گفته دوستان خود اعتماد کند تکلیف این شخص چیست ؟ پاسخ: گرفتن عکس در چنین مواردی فی حد نفسه اشکال ندارد . مسؤولیت به عهده کسی است که عکس را نشان داده است . 46 سؤال: عده ای از زنان با حجاب مسلمان، عادت كرده اند كه چانه و قسمتی از زیر چانه را باز می گذارند امّا گردن را می پوشانند. آیا چنین كاری جایز است؟ و چه اندازه ای از صورت را می توان باز گذاشت و آیا گوشها را هم می توان بیرون گذاشت؟ پاسخ: صورت شامل دو گوش نمی شود، پس پوشاندن آنها واجب است امّا چانه و مقدار اندكی از زیر چانه، در حكم صورت می باشد. 47 سؤال: اگر پوشیه و نقاب زدن بر چهره در یك شهری مایه شگفتی و پرس و جو شود و لباس شهرت تلقی گردد واجب است آن را كنار گذاشت؟ پاسخ: واجب نمی شود مگر زمانی كه پوشیه زدن بر صورت توجّه بیشتری را جلب كند و یا مردم شهر آن را زشت و غیر عادی بشمارند و لباس شهرت به حساب آید كه كنار گذاشتن آن واجب است. 48 سؤال: آیا زن با حجاب تنها می تواند از مرد نامحرم رانندگی یاد بگیرد در صورتی كه هنگام آموزش، بیم وقوع در حرام هم نباشد؟ پاسخ: با وجود ایمنی از فساد، جایز است. 49 سؤال: برخی آرایشگاههای زنانه به كارگر زن، احتیاج دارند آیا یك زن مسلمان می تواند در چنین آرایشگاهی مشغول كار شود و زنان بی حجاب را اعم از مسلمان و غیر مسلمان كه در برابر مردان نامحرم، آرایش كرده ظاهر می شوند، آرایش كند؟ پاسخ: اگر آرایش كردن آنان، نوعی ترویج فساد و اشاعه گناه، محسوب گردد او چنان حقی را ندارد امّا تحقّق این عنوان، بعید به نظر می رسد. 50 سؤال: زنی كه روی خود را نمی گیرد می تواند موهای صورت و ابروان را بردارد و پودر طبیعی و سبك بر صورت بزند؟ پاسخ: برداشتن موی صورت، و باریك كردن ابروان، مانع از بازگذاشتن رو نمی شود به شرط آنكه از وقوع در حرام، ایمن باشد و بازگذاشتن صورت به انگیزه نگاه نامحرمان، نباشد امّا پس از به كار بردن پودر و وسایل آرایشی، پوشاندن صورت واجب است. 51 سؤال: آیا یك زن جوان می تواند جوراب نایلون به رنگ پا كه ساق پا را زیباتر نشان می دهد به عنوان حجاب بپوشد؟ پاسخ: پوشیدن چنان جورابی اشكالی ندارد امّا اگر آن، زینت به حساب آید باید آن را از دید نامحرمان بپوشاند. 52 سؤال: آیا پوشیدن جورابی كه ساتر است امّا پا را مجسّم می كند، جایز است؟ پاسخ: پوشیدن چنان جورابی فی حد ذاته جایز است. 53 سؤال: بر سر گذاشتن كلاه گیس به نیت خوشگل تر شدن ومورد توجه بانوان قرار گرفتن در مجالس ویژه خانمها جهت پیدا شدن خواستگار، جایز است؟ و آیا چنان كارى عیب پوشى به حساب مى آید؟ پاسخ: اگر تنها به نیت آرایش باشد و نه فریبكارى و عیب پوشى از چشم خواستگاران، چنان كارى اشكال ندارد. 54 سؤال: آیا زن مؤمنه می تواند از روی باز و مستقیم و با خنده با نامحرم حرف بزند؟ پاسخ: چنانچه مهیج نباشد اشکال ندارد