تبلیغات
❤مجموعه اول بسته های آموزشی در کشور❤ - مانتوهایی که هر روز کوتاهتر از دیروز می شوند

 

مانتوهایی که هر روز کوتاهتر از دیروز می شوند

نشانی مغازه را که گرفتم عصر روز گرم تابستانی و در شلوغی جمعیت بازار خودم را به آنجا رساندم؛ مقابل مجتمع تجاری که رسیدم خیالم راحت شد بالاخره از اینجا حتما مانتو مورد نظرم را پیدا می کنم.
به گزارش بولتن نیوز، مغازه، طبقه دوم یک مجتمع تجاری، بعد از اینکه به طبقه اول نگاهی کوتاه انداختم با اطمینان از خرید، پله ها را تند بالا رفتم، مغازه های متعدد مانتو فروشی جلوی چشمانم ردیف شدند. 
مانتو سرایی با ویترین آبی توجهم را جلب می کند، وارد مغازه که می شوم خانمی بزک کرده با پوشش به اصطلاح مانتو که از جنس های موجود مغازه است و بیشتر شباهت به بلوز دارد، جلو می آید و با خوشرویی وانمود می کند قصد کمک کردن و مشارکت در انتخابم را دارد. 
وقتی می شنود قصد خرید مانتویی بلند یا حداقل تا زیر زانو را دارم با تعجب جواب می دهد: تمام مشتری های ما دنبال مانتو کوتاه هستند، نه خانم مانتو بلند زیاد نمی یاریم چون رو دستمون می مونه. 
این اولین مغازه است که رفتم، نا امید نشدم و وارد دومین مغازه که می شوم در دلم رحمت به مانتوهای مغازه اولی می فرستم که حداقل کوتاه بودند ولی اینقدر چسبان و تنگ نبودند یا تعدادی از آنها حداقل آستین های بلند داشتند. 
صاحب مغازه این بار آقاست که به احترام من مشتری بلند می شود؛ نگاهی که به مانتوها می اندازم با تعجب می بینم بلندترین مانتو چیزی نهایت 70 سانتی متر است با آستین هایی کوتاه؛ وقتی متوجه می شود قصدم خرید مانتویی بر خلاف موجودی مغازه اش است با خونسردی پاسخ می دهد «تمام مانتوها همینه» و منم با عذرخواهی مغازه را ترک می کنم. 
هاج و واج به ویترین مغازه های این مجتمع تجاری نگاه می کنم که مانکن ها، آنها را از مانتوهایی رنگارنگ که همه کوتاه و تنگ و آستین کوتاه هستند پر کرده و موج خریدهای مردم را متوجه می شوم که چقدر این مانتوها بین آنها محبوبیت دارد و فقط توی ذهنم این سووال را مرور می کنم که واقعا اینها آب رفته اند؟ 
مغازه بعدی با دختری همراه می شوم که به اتفاق مادرش برای خرید مانتو آمده است؛ با هم رگال مانتوها را برانداز می کنیم، مادرش که معلوم است از سختگیری دختر در خرید حسابی کلافه و خسته شده با اجازه فروشنده روی صندلی می نشیند تا نفسی تازه کند و دختر همچنان غرق در جست وجو برای خریدن مانتو مورد نظرش است. 
بعد از گذشت چند دقیقه دختر مانتویی کوتاه بر می دارد و به اتاق پرو می رود؛ وقتی مادرش را صدا می زند من تنها مشاجره آنان را می بینم و تلاش بی فایده مادر خسته برای منصرف کردن دخترش از خرید. 
هر چقدر مادر با زبان نرم و محبت قصد دارد دختر را از خرید مانتو آستین کوتاه که دو دکمه آن را از تنگی به سختی بسته منع کند فایده ندارد و نهایت با پرداخت 150 هزار تومان برای یک مانتو که شاید کمتر از یک متر هم پارچه نبرده، تسلیم اصرار دختر می شود. 
من همچنان سرگردان برای خرید یک مانتو مناسب هستم و وارد مغازه بعدی میشوم در کنار حجم مشتری ها بالاخره یک مانتو بلند پیدا می کنم و فروشنده که می خواهد مرا برای خرید آن ترغیب کند می گوید: یه بار بپوشی و بشوری آب میره اصلا نگران بلندیش نباش اینقدر کوتاه می شه که جلوی دست و پاتو نگیره و منم تنها سکوت رو بر همه صحبتهاش و توضیحات عجیب و غریبش ترجیح می دم. 
بعد از رفتن به چندین مغازه در طبقه سوم مجتمع کلافه از گرما و پیدا نکردن لباس مورد نظر به آخرین مغازه که می رسم با ناامیدی وارد می شوم، بالاخره یک مانتو نه بلند بلکه به نسبت بلند را بناچار می خرم. 
من هم که همیشه در زندگی به واسطه شغلم دنبال سوژه های اجتماعی هستم مانتوهای کوتاه را سوژه مثبت گزارشی می بینم و سر صحبت را با فروشنده بعد از پرداخت بهای مانتو باز می کنم. 
فروشنده در حالیکه یک مانتو با قیمت نجومی روی مانکن مرتب می کند دو سنجاق از لای دندانهایش بیرون می آوردو بعد از کشیدن و تنگ کردن مانتو تن مانکن، آن را در ویترین جا می دهد؛ از قیافه خسته اش معلوم است مدت زیادی سرپا بوده و برای چند دقیقه ای روی صندلی می نشیند که به قول خودش خستگیش در بره. 
وقتی از او می پرسم چرا همه مانتوها کوتاه هستند و مانتو بلند خیلی کم پیدا می شود، جواب می دهد: شما جزو محدود مشتری هایی هستید که مانتو بلند می خواید، اینجا خیلی کم، کسی دنبال مانتو بلنده و بیشتر خانم ها به خصوص دخترهای جوان دنبال مانتوهای کوتاه هستند. 
فروشنده آب داخل لیوان پلاستیکی رو بعد از تعارف کردن به من تا نصفه قورت می دهد و می گوید: مانتوهایی که برای ما ارسال می شه همگی از خارج استان هستند و ما مجبوریم مطابق سلیقه مشتری درخواست جنس و مدل کنیم. 
وی گفت: متاسفانه چون ایلام طراح لباس خوب نداره همه مراحل طراحی و دوخت مانتوها از خارج استان انجام می شه و ما فقط واسط فروش هستیم و هیچ دخل و تصرفی تو طراحی آنها نداریم. 
من در ذهنم تنها ایلام دهه 70 را مرور می کنم که مغازه هایش از مانتوهای بلند و گشاده پر بود ولی امروز ویترین همین مغازه ها بنا به عللی که معلوم نیست اسمش تهاجم فرهنگی باشه یا شیوه نامتعارف طراحی داخلی لباس از مانتوهایی پر شده که هر روز کوتاهتر از دیروز می شوند. 
*** تنوع طرح مانتوهای کوتاه علت اقبال مشتری ها 
زهرا محمدی یکی از بانوانی است که انتخابش به خرید یک مانتو کوتاه قرمز رنگ منجر شده و تنوع رنگ و طرح مانتوهای کوتاه را علت اصلی رغبت بانوان برای خرید اینگونه مانتوها عنوان می کند. 
وی می گوید: از طرفی پوشیدن مانتوهای کوتاه با توجه به اینکه پوشش بیشتر بانوان شده برای بسیاری از بانوان عادی شده و مغازه داران در این زمینه متناسب با نیاز مشتری مغازه های خود را تجهیز می کنند. 
وی رواج مدگرایی را از دیگر علل تمایل به خریدن اینگونه مانتوها عنوان کرد و گفت: بیشتر طرحهای زیبا بین مانتوهای کوتاه بوده و مانتوهای بلند بیشتر ساده و به دور از هرگونه طراحی جذابی هستند. 
اما یکی دیگر از بانوان ایلامی معتقد است: اگر اینگونه مانتوها در بازار نیایند مردم نیز مجبور به خرید نشده و در نهایت مدلهای متعارف را می خرند. 
سمانه علیدادی می گوید: مانتوهای کوتاه امروزه به راحتی در جامعه از سوی بسیاری از بانوان خریداری می شوند چرا که 90 درصد حجم مغازه ها را اینگونه مانتوها تشکیل می دهند. 
به گفته وی، اگر مانتوهای بلند نیز با طراحی های سنتی و ایرانی با قیمت مناسب وارد بازار شوند بدون شک به تدریج مردم به سمت این مانتوها برای خرید ترغیب خواهند شد. 
*** استفاده نکردن از طرح های ایرانی در تولید پوشاک و مانتوها 
مدیر انجمن طراحی لباس استان ایلام در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: طراحی لباس در کشور مساله ای نوپاست و بسیاری از مراکز تولیدی کشور کار طراحی لباس را به دست طراحان ایرانی نداده بلکه با کپی برداری از طرح های غیر ایرانی لباس های مورد نظر را تولید و به اسم جنس خارجی به فروش می رسانند. 
طیبه فلاحی با بیان اینکه بیشتر طرح های مانتوهای موجود در بازار غیر ایرانی هستند، تاکید کرد: اگر چه برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه لباس های ایرانی و اسلامی در سال های اخیر موجب شده همکاری و تعامل تولیدی ها با طراحان و طرح های ایرانی اندکی بیشتر شود ولی متاسفانه تفکر اینکه طرح های لباس ایرانی قدیمی و سنتی است در برخی مراکز تولیدی همچنان حاکم بوده در حالیکه بسیاری از این طراحان امروزه حرفه ای تر شده اند. 
وی اظهار کرد: بیشتر مراکز تولیدی لباس در استان برای مدارس یا لباس فرم برخی فروشگاه ها و مراکز خدماتی کار کرده و در تولید مانتو و سایر البسه از ایده طراحان ایلامی استفاده نمی کنند. 
فلاحی با بیان اینکه اکنون 60 طراح لباس از دانشجو و استاد در این انجمن عضویت دارند، برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره ها را در معرفی دستاوردها و خلاقیت طراحان لباس در این استان و سطح کشور مهم دانست. 
*** طرح های غیر ایرانی مورد پسند مشتری ها 
جمیله اردنه صاحب یک تولیدی پوشاک زنانه است که در این زمینه می گوید: بیشتر مشتری ها به دنبال طرح های غیر ایرانی هستند و رغبت زیادی به طرح های خارجی دارند. 
وی ادامه داد: ما به عنوان تولید کننده مجبور هستیم متناسب با نیاز مشتریان پوشاک تولید کنیم و مدل های طراحان لباس از ایلامی و غیر بومی مورد پسند مشتری ها نیست. 
وی گفت: بیشتر مشتریان این تولیدی مدل های خارجی را از رسانه های مختلف و ماهواره انتخاب کرده و ما هم مجبور به دوخت آنها هستیم. 
این صاحب تولیدی می گوید: اگرچه مشتری برای مانتوهای بلند نیز وجود دارد ولی بسیار اندک بوده و قابل مقایسه با تقاضا برای دوخت مانتوهای کوتاه با زرق و برق نیست. 
*** نظارت بر عرضه کنندگان پوشاک 
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت ایلام نیز در این زمینه می گوید: بیشتر واحدهای تولیدی پوشاک مانتو این استان در حوزه تولید مانتو مدارس فعالیت دارند. 
جمیل شوهانی بیان کرد: سایر واحدهای صنفی خیاطی بر اساس سفارش مشتریان اقدام به تولید کرده ولی در حجم انبوه که برای عرضه بازار باشد تولیدی ندارند. 
وی با بیان اینکه بیشتر مانتوهای موجود در بازار ایلام از تولیدی های خارج استان وارد فروشگاه های ایلام می شود، افزود:این اداره کل بر عرضه انواع پوشاک در مغازه ها از جمله مانتوها نظارت کامل دارد. 
وی اضافه کرد: به تمامی واحدهای صنفی استان در بخشنامه ای ابلاغ شده در چیدن ویرترین مغازه ها شئونات اسلامی را رعایت کرده و مانتوهایی با پوشش اسلامی در بازار عرضه کنند. 
وی بیان کرد: همچنین چنانچه واحد صنفی در این حوزه وارد قاچاق کالا شده و از شبکه های غیر رسمی در توزیع لباس ها و مانتوها استفاده کنند برخورد می شود. 
وی با ذکر اینکه اصناف تعهداتی داشته که ملزم به اجرای آن هستند اظهار کرد: این اداره کل در کنار سایر ارگان های مرتبط در صورت اطلاع از توزیع لباسهای نامناسب غیر استاندارد مغایر با شئونات اسلامی برخورد می کند. 
*** نظارت و حمایت از طراحان لباس توسط فرهنگ و ارشاد اسلامی 
معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام نیز در این خصوص گفت: حمایت از طراحان مد و لباس این استان امسال در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است. 
عمران خودآموز اظهار کرد: امسال برای نخستین بار شورای ارزیابی طرح های مد و لباس در این اداره کل تشکیل شدتا صلاحیت طرح های، طراحان از نظر فنی و کیفی مورد بررسی قرار گیرد. 
وی افزود: چنانچه طرح های این افراد مورد تایید ارشاد قرار گیرد به اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی ارسال می شود تا مجوز مشاغل خانگی با امضای مدیران کل ارشاد و کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان برای آنها صادر شود. 
خودآموز با بیان اینکه طراحان لباس پس از دریافت مجوز مشاغل خانگی می توانند فعالیت داشته باشند، گفت: این افراد برای دریافت تسهیلات به صندوق کارآفرینی امید نیز معرفی می شوند. 
معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام تاکید کرد: این اداره کل درصدد است از طراحان مد و لباس که مجوز فعالیت داشته باشند، حمایت کند. 
وی با اشاره به اینکه حوزه کاری این افراد هنری است، از معرفی طراحان مد و لباس دارای مجوز استان ایلام برای تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتن از طریق صندوق اعتباری هنر خبر داد. 
خودآموز هدف از حمایت طراحان مد و لباس را تشویق آنها به ترویج و ارایه مدهای ایرانی و اسلامی، توسعه طرح های ایرانی و اسلامی در بازار و تعمیق فرهنگ پوشش در جامعه برشمرد. 
اما وجود مانتوهای کوتاه به عنوان پوشش زنان و از طرفی حجم خرید و ترغیب بانوان برای خرید اینگونه مانتوها موجب رواج بدحجابی در جامعه شده و با توجه به اینکه به گفته مراکز تولیدی و مدیر انجمن طراحان لباس ایلام اینگونه مانتوها از طرح های غیر ایرانی بوده این مساله تهاجم فرهنگی را مشهود می کند. 
*** ضرورت تقویت مسایل فرهنگی و آموزشی 
اما تهاجم فرهنگی یکی از چند دلیل بدحجابی در جامعه است که از سوی معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی ایلام مطرح می شود و بقیه علت ها ضرورت تقویت مسایل فرهنگی و آموزشی کشور را نمایان می کند. 
حجت الاسلام حشمت الله رستمی به ایرنا گفت: علاوه بر هجمه های فرهنگی از طریق شبکه های ماهواره ای و آسیب های فضای مجازی، نبود یک سیستم فرهنگی و برنامه مناسب برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه از سوی دستگاه های متولی فرهنگی، نداشتن شناخت و آگاهی کافی از ناحیه شهروندان در خصوص فلسفه حجاب و پوشش مناسب، ضعف سیستم تربیتی در آموزش و پرورش و محیط های دانشگاهی و بی توجه والدین را از دیگر آسیب های موجود در کشور برشمرد که موجب گسترش روز افزون آفت بدحجابی شده اند. 
وی ادامه داد: یکی از راهکارهای رفع این معضل تدوین یک برنامه کلان آموزشی منسجم و اثر بخش از طریق دستگاه های فرهنگی و آموزشی به ویژه صدا و سیما و همچنین وزارت آموزش و پرورش و دیگر دستگاهها نظیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات است. 
وی برگزاری گسترده کارگاه های سبک زندگی ایرانی، اسلامی، ترویج فرهنگ حجاب و عفاف با استفاده از روش های نوین و اثرگذار ترویجی برای نهادینه کردن فرهنگ حجاب در میان جامعه را از دیگر راهکارهای موجود برای رفع این معضل در جامعه دانست. 
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه درصدی از بدحجابی در جامعه طبیعی بوده گفت: با این وجود جامعه فرهنگی کشور و کارکنان سازمان ها و دستگاه های اجرایی در حفظ حجاب باید در خط مقدم باشند. 
رستمی مکلف شدن مراکز تولیدی پوشاک کشور به تولید لباسهای مناسب، جلوگیری از تولید پوشاک مغایر با فرهنگ اسلامی ایران و متناسب با غرب و تولید و پخش مداوم برنامه های تبلیغی حجاب از طریق رسانه ملی را از راهکارهای مهم برای ترویج و تقویت فرهنگ حجاب در کشور اعلام کرد. 
وی اظهار کرد: یکی از وظایف حکومت اسلامی برقراری زمینه رشد همه جانبه مادی و معنوی شهروندان است که برای رسیدن به آن تصویب قوانین مناسب بر اساس دین اسلام ضروری است. 
رستمی حجاب و تکریم شخصیت انسان ها را از حقوق شهروندی و وظیفه متقابل دولت و مردم دانست و افزود: حجاب هم جنبه شخصی و هم جنبه اجتماعی داشته چرا که اگر فردی مدعی بدحجابی باشد اگر چه این مساله بحثی شخصی بوده اما این روش موجب تضییع حقوق دیگران در جامعه می شود. 
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه آموزه های اصیل انسانی بر حفظ حرمت انسان ها و پوشش مناسب آنها تاکید داشته ولی در مرحله عمل شاهد هستیم که بدحجابی در جامعه رواج یافته که مهمترین مصداق آن طراحی لباس ها به ویژه مانتوهای نامناسب است. 
معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی ادامه داد: تبعات بدحجابی در انواع مختلف آن دامن گیر همه افراد جامعه بوده و کاهش امنیت اجتماعی، رواج بی بند و باری در میان افراد، کاهش روابط عاطفی در خانواده ها، زمینه سازی برای تعرض به کرامت انسانی افراد و بستر سازی برای گسترش روابط غیر شرعی میان افراد جامعه از تبعات بدحجابی در جامعه محسوب می شود.